A Magyar Festészet Napja idei eseményeinek nagy részét október 13-án ünnepelte Újbuda.
A délelőtti programok során a Kelenhegyi úti Művészházban felavatták az épületet tervező Kosztolányi Kann Gyula építész, festő emléktábláját, Madarász Viktor halálának 100. évfordulója alkalmából pedig Mészáros Géza festőművész és Sipos Endre művészetfilozófus méltatta a festőt egy koszorúzással egybekötött megemlékezésen.
Kora délután Verebes György Munkácsy-díjas festő, a Magyar Festészet Napja Alapítvány új elnökének Mudra-sorozatát tekinthették meg az érdeklődők az Újbuda Galériában. A különös képek a kezek jógáját ábrázolják. A szimbolikus, Indiában jól ismert kéztartások gyógyító jellegűek, és erősen hasonlítanak a testjóga mozdulataihoz.
Az október 13-i rendezvénysorozat sétával folytatódott: akinek ahhoz támadt kedve, hogy kultúrtörténeti anekdoták kíséretében nézegessen galériákat a Bartók Béla Boulevard-on, az most könnyedén megtehette Garami Gréta művészettörténész és Sipos Endre művészetfilozófus kíséretében. A figyelmesebbek akár az épületfalakra felfestett színmintákat, rajzokat is észrevehették, de ha nem sikerült, akkor bepótolhatták a K.A.S Galériában, Szombathy Bálint képzőművész, író a Fal adja a másikat című tárlatán, amelyen a házfalak nyelvi világát tárta fel a falfestményekről készült digitális vászonképek bemutatásával. A Faur Zsófi Galériában a Kemény és Lágy című csoportos kiállítás megnyitóját rendezték meg: öt kortárs alkotó négy különböző műfajban járta körbe a „kemény” és „lágy” ellentétpárt a festészet, a szobrászat, a grafika és a videoinstalláció segítségével. A programok sorában megemlékeztek az egykor a kerületben élő és dolgozó Csontváry Kosztka Tivadarról is, a Csontváry-emléktáblánál Garami Gréta művészettörténész méltatta a művészt.
A B32 Galéria két tárlattal is részt vett a festészet napi eseményekben: a Trezor termében Idézőjel space space space idézőjel címmel fiatal alkotók különböző tematikájú munkáit tekinthették meg a kortárs művészet kedvelői. Horváth Dániel, a tárlat kurátora a Képzőművészeti Egyetemen anatómiát, az Eszterházy Károly Egyetemen festészetet tanít, a Trezorban mindkét szak friss diplomásainak a műveit láthatta a nagyközönség. – Ez az első lépések megtétele a szabad életben. Célom ezzel a kiállítással a pálya segítése és a pályakövetés volt. A cím pedig nagyon izgalmas kifejezés, valahogy az egész generációra rá lehet húzni. Hiszen minden, ami körülöttünk van idézőjeles, semmit nem lehet készpénznek venni – emelte ki a kurátor.
A Kultúrtér B32 Galériájában a Prima Primissima díjas Vojnich Erzsébet rendhagyó tárlatát nézhették meg a látogatók. A Helyszínelők című kiállításon a művésznő legújabb figurális alkotásait mutatta be: ezúttal tűzoltók, vonulók, helyszínelők lakják be a korábbi csendéletszerű tereket. A Karinthy Szalonban még egy különlegesség várta a rendezvénysorozat résztvevőit: Miksa Bálint keret nélküli képeiről Schneller János művészettörténész tartott előadást. A festészet napi események lezárásaként október 27-én egy kerekasztal-beszélgetés vár mindenkit a B32 Galéria és Kultúrtérben. Szó esik majd a műgyűjtésről, a szerethető és kevésbé szerethető képekről. A moderátor Feledy Balázs művészeti író lesz, a meghívott vendégek Spengler Katalin műgyűjtő, Fehér László festőművész, Lajta Gábor festőművész és Schneller János művészettörténész.
K. G.