A Szalay-Bobrovniczky Alexandra főpolgármester-helyettes által jegyzett javaslatban az olvasható, hogy a korábbi korlátozás által érintett környezetvédelmi osztályokba sorolt járműveken túl a bővítés érinti az Euro-2-es benzines és dízelüzeműeket is. Az előterjesztés szerint a legszennyezőbb gépjárművekhez az eddigi, fekete matricás szabályozással a járművek mintegy 7-8 százaléka (46-76 ezer) tartozott, ha az agglomerációs vagy azon belül a budapesti adatokat veszik figyelembe.
A módosítási javaslat - az előbbi kört a 2-es, illetve 4-es jelű környezetvédelmi osztállyal bővítve - a gépjárművek 29-32 százalékát (mintegy 186-307 ezer) érintené. A következő korlátozási lépcsőt az Euro-3 szabályoknak megfelelő dízelüzemű járművek környezetvédelmi osztályai (7-es és 8-as együtt) jelenthetnék, ezzel a korlátozás által érintett autók aránya 38-41 százalékra nőhetne (240-395 ezer).
Rámutattak arra, hogy a módosítási javaslat által érintett autók közül a legkedvezőbbnek tekinthető, az Euro-2 szabályokat még teljesítő, a 4-es jelű környezetvédelmi osztályba soroltak - az általános forgalomba hozatali szabályokat tekintve, a legjobb esetben is - már több mint 15 évesek, jellemzően 16 és 19 év közöttiek.
Hozzátették, megalapozott álláspont műszaki és környezetvédelmi szempontból egyaránt, hogy a korlátozás által érintett járművek se közlekedhessenek a fővárosi szmogriadó riasztási fokozata miatt elrendelt - például a szálló por esetén 6 órától 22 óráig tartó - forgalomkorlátozás esetén.
MTI