Egyszerűbbek és letisztultabbak lesznek az új KRESZ-szabályok, az átfogó módosítások befejezése csaknem négy éve húzódik már – írja hétfői számában a Magyar Nemzet és Magyar Hírlap. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs osztálya arról tájékoztatta a Magyar Hírlapot, hogy például olyan "kiegészítő előírások" hullhatnak ki a KRESZ-ből, mint a "gépkocsik hatósági elszállításának feltételei" és az ehhez hasonló, a gépjárművezetés szempontjából periférikus előírások, mivel ezeket a jövőben az önkormányzati szabályozás rögzítheti. Az információs táblák kihelyezésénél nagyobb szabadságot kapnak az önkormányzatok, és az új KRESZ életbe lépése előtt változhatnak egyes várakozási és megállási szabályok is.
Változtatni akarnak a sebességhatárokon is, a hvg.hu khorábbi cikke szerint jelenleg 5 km/h-tól 130 km/h-ig összesen 13 féle korlátozás létezik, ezekből néhány kikerülhet majd a KRESZ-ből. Hogy pontosan melyiket felejthetjük el, azt egyelőre nem lehet tudni, de valószínűleg azokat, amelyeket a legritkábban használnak az utakon. A teherautó- és kamionsofőröknek jó hír, hogy a várakozások szerint 80 helyett 90 km/h-val hajthatnak majd az autópályán. Egy másik változás szerint a lakott területen kívüli legrosszabb utakon csökkenhet a 90 km/h-s sebességhatár.
A KRESZ áttekintése régóta tart, és még akár egy-másfél év is eltelhet, mire a szabályok módosulnak. A KRESZ módosítására vonatkozó javaslatokról folyamatosan egyeztetnek az érintett minisztériumokkal, szakmai szervezetekkel, de szó sincs arról, hogy újra kellene vizsgáznia minden járművezetőnek, ha majd módosulnak a KRESZ-szabályok - mondta Kiss Anita, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) sajtófőnöke. A jelenleg napirenden lévő javaslatok között említette, hogy a környezetkímélő elektromos autók elterjedését segítenék, ezek a járművek behajthatnának a buszsávba, a környezetvédelmi övezet tábla rájuk nem vonatkozna. Az autópályán és autóúton torlódás esetén mindenkinek használnia kellene az elakadásra figyelmeztető lámpajelzést, szó van a sebességhatárok emeléséről azokon az utakon, ahol minden körülmény ezt megengedi, például jó minőségű az út, kevés baleset történik, ott a személyautók és teherautók is magasabb sebességgel mehetnének, annak mértéke az egyeztetésektől is függ - ismertette Kiss Anita.
Újbuda/MTI