Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
április 26. péntek, Ervin

Megkezdődött a Széll Kálmán tér felújítása

Újbuda   |   2015, január 12 - 14:34
Nyomtatóbarát változatSend by email

Január 12-én kisebb, a közúti és a gyalogos forgalmat érintő korlátozásokkal kezdődött meg a Széll Kálmán tér felújítása. A teljes rekonstrukció 2016 tavaszára fejeződhet be és a budai fonódó villamoshálózat kiépítésével összhangban megújul a térség közlekedése is - állítja a Budapesti Közlekedési Központ. Az Újbuda felé közlekedő villamosokat egyelőre nem érinti az átalakítás.

A Széll Kálmán tér felújítására mintegy nettó 5,3 milliárd forintos kormányzati, uniós és fővárosi forrás áll a Fővárosi Önkormányzat rendelkezésre. Kivitelezője a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt., valamint a WIS Holding Zrt. alkotta Széll Kálmán tér 2014 Konzorcium. A 2016 tavaszáig tartó rekonstrukciós munkák több építési ütemben, esetenként kényelmetlenségekkel járó forgalomkorlátozások mellett zajlanak, amelyek miatt a teret érintő vagy keresztező busz- és villamosjáratok közlekedése is több alkalommal változik.

Megkezdődött a Széll Kálmán tér felújítása

A jelentősebb közösségi közlekedési változások, főként a villamosforgalmat érintő korlátozások a január 17-18-ai hétvégén kezdődnek, és több ütemben várhatóan nyárig tartanak. A Széll Kálmán tér metróállomás lezárására ebben az időszakban várhatóan egy alkalommal kerül sor, ekkor néhány napig a vonatok megállás nélkül haladnak majd át az állomáson.

A tér felújításának részeként:

  • akadálymentes kapcsolatok jönnek létre valamennyi irányban, ehhez kapcsolódva mozgólépcső és lift épül a Várfok utcai autóbuszmegállók felé,
  • az autóbusz-végállomások és a villamosmegállók az utasok szempontjait előtérbe állítva alakulnak át,
  • csökken az autóbusz-parkolók területének nagysága,
  • átépül a tér észak-nyugati (Szilágyi Erzsébet fasori) sarkában található közúti csomópont,
  • a Széll Kálmán tér a kerékpárosok számára minden irányban kényelmesen és biztonságosan átjárható lesz,
  • egységesedik a tér építészeti arculata, jelentősen nő a zöldfelületek aránya megszűnnek a rendezetlen bódék,
  • lehetőség lesz a fogaskerekű új, Széll Kálmán téri végállomásának későbbi kialakítására,
  • újjáépül az M2-es metró bejárati épülete, amelynek jelenlegi, legyező alapja azonban megmarad,
  • fedett perontetők épülnek a villamosmegállókban,
  • a BKK új ügyfélközpontot alakít ki a téren, ahol a közlekedéssel kapcsolatos minden ügy elintézhető.

A tér rekonstrukciójához szorosan kapcsolódik a budai fonódó villamoshálózat kiépítése. A munkák összehangolásával jövő tavaszra a Frankel Leó utca és a Margit körút között megépített villamosvágány-átkötésnek köszönhetően átjárható villamospálya létesül a Széll Kálmán tér és Óbuda között, lehetőség nyílik új, hosszú villamosvonalak létrehozására. Annak érdekében, hogy a forgalomkorlátozások a szükséges legkisebb mértékben és ideig akadályozzák a környék közlekedését, a 4-es és a 6-os villamos egyes pályaszakaszainak halaszthatatlan felújítását is Széll Kálmán tér felújításának idejére időzítettük, továbbá ugyanebben az időszakban kerül sor a Margit híd egyes garanciális javítási munkáira is.

A Széll Kálmán tér rekonstrukciójának előkészítő közterületi munkái január 12-én, hétfőn kezdődtek: a Margit körút irányából a Krisztina körút felé csak két sávon lehet balra kanyarodni, a jobb szélső kanyarodósávot az építkezés miatt lezárták. Emiatt a Margit körúton a Széll Kálmán tér felé torlódások várhatóak, ezért aki teheti, ne ebből az irányból közelítse meg a teret. A Krisztina körutat keresztező gyalogos-átkelőhelyen ideiglenes középszigetet – azaz a zebra közepére járdaszigetet – építettek, ezért a Krisztina körút felé balra kanyarodóknak sávelhúzásra kell számítaniuk.

A Széll Kálmán tér belső, gyalogos területén is megkezdődnek a felújítás látható előkészületei: elbontják a régi, nem használt hurokvágányon (az egykori 56-os villamos fordulóján) belül álló szökőkutat, valamint az 59-es és a 61-es villamos peronja melletti gombákat. Ezért a téren belüli gyalogosfelületekből nagyobb területeket is elkorlátoznak, a legfontosabb gyalogos útvonalakat ugyanakkor továbbra is biztosítják. Az építési munkagépek forgalma nappal nem zavarja majd a közlekedést a téren.

A jelentősebb forgalomkorlátozásokkal, a Széll Kálmán téri villamosközlekedés korlátozásával járó munkák a január 17-18-ai hétvégén kezdődnek majd meg és több ütemben várhatóan nyárig tartanak. A Széll Kálmán tér metróállomás lezárására ebben az időszakban várhatóan egy alkalommal kerül sor, ekkor néhány napig a szerelvények megállás nélkül haladnak majd át az állomáson. A forgalomkorlátozások és a közösségi közlekedés felújítás miatti rendszeres változásának részleteit minden alkalommal sajtóközleményben ismertetjük.

Újbuda