Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
július 19. péntek, Emília

Rakpart felújítás és gyalogos-kerékpároshíd is a Duna-Buda tervpályázaton

Újbuda   |   2018, február 1 - 15:49
Nyomtatóbarát változatSend by email

Új, gyalogos-kerékpáros Duna-híddal erősítene be a Duna-Buda tervpályázat keretében megújuló budai Duna-part. A Lágymányostól Újlakig tartó közel 7 kilométeres szakaszon megújulnának a közparkok és zöldfelületek, és számos ponton átszerveznék a közlekedést is, hogy biztosítsák a lejutást a vízpartok közelébe. A győztes terveket a már a pesti oldalról ismert Korzó Tervezési Stúdió készítette.

A Duna-partok Budapest mostohagyermei voltak hosszú évtizedekig. A legtöbb helyen, főként a belvárosi szakaszokon a masszív autós vagy épp itt haladó kötöttpályás közlekedés elvágta a közvetlen folyópartokat a belsőbb területektől, csak egy-egy ponton volt lehetőség a víz megközelítésére, és a partok nyújtotta páratlan lehetőségek kiélvezésére.

A budai oldalon összesen négy akcióterületet jelöltek ki: Újlak, Felhévíz, Víziváros és Lágymányos területén. Itt az áthaladó alsó rakpartok észak-déli közlekedési folyosó szerepének megtartása mellett a felső rakpart elhanyagolt köztereinek rendezésével és a közlekedési területek újraosztásával kell vonzó környezetet teremteni, és elősegíteni a város és a folyó kapcsolatának erősödését. Mindössze két pályamű érkezett be a Budapest Város Önkormányzat által kiírt pályázatra, az első díjat a pesti Duna-part tervezésekor is győztes Korzó Tervezési Stúdió Kft. kapta, de az S73 Tervező Iroda Kft. terveit is megvette a főváros.

Fotó: Korzó Stúdió

Az újlaki szakaszon számos, különböző volumenű változást terveztek. Talán a legnagyobb és leglátványosabb az új, gyalogos-kerékpároshíd ötlete, amely a budai oldalt és a Margit-szigetet kötné össze: a Szépvölgyi út végénél létesülő parkból indulva a Palatinus Strandfürdő melletti útig vezetne. A tört tengelyű hídon a szélső sávban a bringások, míg a három, különböző magasságú sávokban a gyalogosok közlekedhetnének. Így a híd lehetne egy kisebb kilátó is, valamint a sávok közötti teraszos, lépcsős illetve zöldfelületek kapnának helyet, hogy akár szabadidős, rekreációs céllal is használható legyen. A gyalogoshíd ötlete már régóta kísért a városban, de itt speciel főleg a Margit, de az Árpád hídon keresztül is viszonylag jól megközelíthető a Margitsziget, gyalog és bringával is.

Fotó: Korzó Stúdió

Kevésbé látványos, ámde annál fontosabb átalakítás lenne a Szépvölgyi út és a Slachta Margit rakpart kapcsolatának megteremtése, első ütemben a HÉV szintben való keresztezésével, valamint egy nagy méretű park kialakítása a Szépvölgyi út Árpád fejedelem útja-Lajos utca közötti szakaszának átalakításával, és a Kolosy téri buszmegálló aszfaltrengetegének felszámolása, a 65-165-ös buszcsalád megállóhelyeinek a HÉV nyomvonalának közelében való elhelyezésével. A Duna-part mentén gyalogos sétány lenne a közúti felületek átcsoportosításával, valamint a Szépvölgyi út tengelyében lépcsős partfal épülne a víz megközelíthetősége érdekében, a Fischer Ágoston parkban pedig sportpályák, játszóterek és tornapálya létesülnének.

A felhévízi szakaszon folytatódna a sétány a Slachta Margit rakparton a parti sáv mentén, de a hosszú távú tervek szerint a Margit hídtól a Zsigmond térig tartana egy egybefüggő, autómentes sétány, mivel az Elvis Presley parkból, a Germanus Gyula parkból, illetve a Komjádi Béla uszoda és a Zsigmond tér közötti szakaszról mindenfajta felszíni közút és parkoló eltűnne, egy mélygarázs építésével (amely a Komjádi uszodától a Harcsa utcáig húzódna, egy-egy kijárattal a Frankel Leó útra, illetve az Árpád fejedelem útra).

Fotó: Korzó Stúdió

A most nagyon elhanyagolt, Lukács fürdő előtti park is megújulna, az épület omladozó homlokzatával egyetemben. A meglévő, rossz állapotú játszótér helyén új vizes játszóteret tervezne a Korzó Stúdió, amelyhez kiszolgáló büfé és elsősegélynyújtó helyiség készül, és két díszmedence is épülne, a nagyobb méretű medence tükörfelületként is funkcionálna, melyben a homlokzat tükröződik, míg a kisebbik medence díszét vízinövények adják. Valamint tervben van egy, a századelő szolgáltató funkcióját megidézve (Lukács Kiosk) a Partifecske Atlasznak megfelelő mobil vendéglátóhely telepítése is.

Fotó: Korzó Stúdió

A vízivárosi részen központi szerepet kap nemcsak a közvetlen, Duna-parti terület megújítása, de a közeli Fő utca egységes arculatának kialakítása is. A Bem téren, a szobor előtt egy kisebb ünnepi tér jönne létre, de szintbe hoznák az utcákat is, és az áthaladó autós forgalom is megszűnne. A Fő utca sokkal hangulatosabb és gyalogos barátabb lenne, a Bem tértől a Jégverem utcáig 3 méterrel szélesedne a járda, a parkolósáv felszámolásával, és az út egy szintbe kerülne a járdával.

Fotó: Korzó Stúdió

A Nagy Imre téren egy új játszótér épülne, a Batthyány térnél pedig, figyelembe véve a tér amúgy is esedékes átalakításának terveit, a Casanova-ház süllyesztett szintkülönbségét szintén nyitott lépcsősor enyhítené.

Fotó: Korzó Stúdió

A legdélebbi, lágymányosi szakaszon kiemelt cél a Műegyetem előtti, most épp ingyenes óriás P+R parkolóként funkcionáló terület rendezése és ésszerűsítése, a terjengős útpálya összehúzásával és Duna felőli oldalon egy sétány kialakításával.

A park kialakítása igazodna az egyetemi hallgatók életviteléhez is, találkozási pontokat és pihenő, rekreációs részeket is elhelyeznének itt is, amelyet egy hallgatók által programozható pára- és fényjáték tesz majd vonzóvá. Valamint a területre rengeteg, a dizájnos betontárgyairól híres Ivanka-s Maurer-Klimes Ákos tervezte különböző kreatív ülőbútor is kerülne.

forrás:welovebudapest.hu

LEGFRISSEBB
OLVASTA?
×

Orgonák éjszakája a 4-es metróban  

A 4-es metró megállói nem csak építészeti szempontból kiemelkedőek, de kultúraközvetítő szerepük is tagadhatatlan, hiszen átadásuk óta számtalan zenei és irodalmi rendezvény helyszínéül szolgáltak már eddig is. Örömmel tudatjuk, hogy zenekedvelő utasaink számára az idei nyár sem telik metrókoncert nélkül, bár a megvalósulás nem mondható éppen hagyományosnak.

LAKOSSÁGI FELHÍVÁS az erdő- és szabadtéri tüzek megelőzésére  

Az enyhébb tavaszi időjárás beköszöntével egyre többen választanak szabadtéri programot és tevékenységet, ennek során fokozottabb figyelmet kell fordítani a szabadban keletkező tüzek megelőzésére. A veszélyt a száraz aljnövényzet és avar jelenti, amelyben könnyen és gyorsan terjed a tűz, különösen erős szél esetén. A szabadtéri tűzesetek keletkezésének fő oka az emberi gondatlanság. A károk akkor előzhetőek meg a legkönnyebben, ha tisztában vagyunk a biztonságos szabadtéri tűzgyújtás és a tűzmegelőzés alapvető szabályaival.