A MÁV-Start a nyár folyamán leköltözteti az aluljáróba a Kelenföldi pályaudvar pénztárait – értesült erről a Magyar Nemzet. Jelenleg pénztárak, információs pont és kereskedelmi célú egységek üzemelnek a lepusztult állapotú, ám műemléki védettséget élvező indóházban.
Az 1861-ben létesült felvételi épületben legutóbb 1984-ben végeztek felújítást, a rekonstrukció ezért nemcsak szükséges, de az Etele tér városközponti fejlesztéseinek tükrében kívánatos is. Azonban úgy tűnik, ha ezt valaki elvégzi, az nem a vasúttársaság lesz: az utasok kiszolgálását a néhány éve megnyitott új aluljáróba telepítik, és kiürítik az épületet. További sorsáról, úgy tudjuk, még nem született döntés; lehetséges, hogy értékesítik.
A tér multimodális közlekedési csomópont funkciója ezzel egyidejűleg tovább bővül, hiszen a tervek szerint július elején átadják az 1-es villamos meghosszabbított, Etele úti szakaszát és az új végállomást. Ezzel a téren két villamos-végállomások lesz, hiszen a 19-es és a 49-es járat a Vasút utca és a tér sarkán, az 1-esétől meglehetős távolságra fordul meg továbbra is.
Közlekedési szakértők ezt komoly hibának tartják, hiszen míg a metró, a vasútállomás, az 1-es villamos és az autóbusz-pályaudvar egy helyen van, addig a másik végállomás eléréséhez végig kell sétálni a téren.
Az ügyben kérdéssel fordultunk Újbuda önkormányzatához. Válaszuk szerint mivel a közösségi közlekedési hálózat fejlesztése a főváros területén a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. feladatkörébe tartozik, a villamos-végállomások esetleges jövőbeni összevonásáról az önkormányzatnak jelenleg nincs információja.
Más forrásból úgy értesültünk, hogy készültek tervek, hogy a 19-es és a 49-es járatot új nyomvonalon vezessék, így a Somogyi Béla utcán haladhattak volna az 1-es végállomásáig, azonban ez az ott lakók parkolási lehetőségeit szűkítette volna. A vélhető lakossági tiltakozás miatt éppen a kerület állította le a fejlesztést – tájékoztatták a lapot iparági forrásaik.
További változást jelent az Etele téren, hogy az egykori 7-es gyorsbusz végállomása a régi pályaudvari épület előtt jórészt már használaton kívülre került. Ennek a sorsáról is kérdeztük a kerületi döntéshozókat. Azt válaszolták, hogy a tér a fővárosi önkormányzat tulajdonában van, ezért a terület rendezése fővárosi feladat.
Ugyanakkor Újbuda önkormányzata fontosnak tartja, hogy az autóbuszok által használt, ma teljes egészében burkolt terület gyalogos használatú városi köztérré alakuljon át, ahol jelentős mértékű lesz a növényzettel borított felület. Mint írták, egy korábbi szerződés alapján már elkészült a tájépítészeti terv az Etele tér átalakítására.
Az új dél-budai városközpont látványát alapvetően meghatározza a jelenleg is épülő és – miként a Futureal-csoport lapunkhoz eljuttatott közleményéből kiderül – őszre szerkezetkész állapotba kerülő plázaépülete. A főbejárati homlokzatot Magyarország legnagyobb, 1200 négyzetméteres üvegfal szerkezete, valamint a homlokzaton térben kiugró és visszahúzott dobozszerkezetek formavilága határozza majd meg.
A multimodális közlekedési csomópont a következő években tovább bővül – tudtuk meg a fejlesztésekre rálátó forrásunktól. Az 1-es villamos végállomása a tervezett Galvani híd villamosvonalának is budai végállomása lesz majd.
A térről a Hadak vagy a Than Károly úton éri majd el az Andor, majd Galvani utcát a villamosvonal, a hídon áthaladva a pesti oldalon az Illatos úton jut el a Gyáli, majd Üllői úthoz. A dél-budai régió másik jelentős villamosfejlesztése nem kapcsolódik közvetlenül az Etele térhez, de a közelben halad majd.
A budai fonódó villamos újabb ága, amely a Gellért téren válik el a jelenlegi vonaltól, a Műegyetem rakparton halad tovább egészen a Kopaszi-gátig. Továbbvezetéséről is születtek tervek, a Budafoki úton egészen a Savoya parkig jár majd, ezzel igyekszik enyhíteni a közutakra nehezedő nyomást.
Ez a nyomás a következő években jelentősen nő majd nemcsak a Buda-Part fejlesztése következtében, hanem mert a Duna vonalával párhuzamosan, hosszú kilométereken át, a jelenlegi ipari zóna beépítésével a tervek szerint további irodák és lakások ezrei készülnek a következő években.
forrás: Magyar Nemzet