Január közepétől a budai villamosvonalak újra egységes hálózatot alkotnak, és új, átszállásmentes kapcsolatok jönnek létre Észak-, Közép- és Dél-Buda között. A megújult vonalakon vadonatúj, akadálymentes CAF villamosok is közlekednek majd. A 2014 őszén elkezdődött építkezés során a korábbi 17-es villamosvonalat egyesítették a 19-es, a 41-es és a 61-es vonalakkal, így észak-déli irányban egész Budát átszelő vonalak jönnek létre. Óbudáról átszállásmentes, kötöttpályás kapcsolat épült a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld felé.
A budai fonódó (amely az Új Széchenyi Terv Közlekedési Operatív Programjának segítségével európai uniós és hazai forrásból épült meg) összköltsége 15,9 milliárd Ft, a Széll Kálmán téri ág költsége közel 10,8 milliárd Ft, a Bem rakparti ág költsége pedig 5,1 milliárd Ft.
A projekt keretében nem csak a villamosvonalak összekötését oldották meg, hanem felújították a Frankel Leó utcai és Bécsi úti villamosvonalat is a Margit hídtól egészen a Tímár utcáig. Ezen a szakaszon korszerűsödött a vonal áramellátása, a villamospálya teljesen átépült, a Bécsi út és a Frankel Leó út is új útburkolatot és járdaburkolatot kapott, továbbá felújították az itt húzódó közműveket is. Új villamospálya épült a 17-es villamos korábbi Margit hídi, illetve a 19-es és a 41-es vonal Batthyány téri végállomása között egy közbenső megállóval a Bem téren. A Margit híd alatt a vágányok egy rövid szakaszon egymásba fonódnak, a váltakozó irányú villamosforgalmat vasúti jelző és közúti jelzőlámpa szabályozza. Az alsó rakparti lehajtó és a Margit hídi felhajtó között a villamospálya áttér a Duna felőli oldalra, majd a kerékpárút mellett halad a Batthyány tér felé. A villamosvonal a Margit híd és a Batthyány tér között, a kerékpárút és a meglévő fasor mellett a HÉV-alagút födémjén halad. Az alagút szerkezetét megerősítették és szigetelték.
A villamosvonalak összekötésével kialakított új forgalmi rendről 2015 őszén társadalmi egyeztetés zajlott. Ezek tapasztalatai és a javaslatok alapján a villamoshálózati változásokhoz kapcsolódóan a BKK a buszjáratok új rendjét alakította ki, amelyről itt olvashat.
A BUDAI FONÓDÓ VILLAMOSHÁLÓZAT KIÉPÍTÉSE SZÁMOKBAN | |||
Széll Kálmán téri ág | Bem rakparti ág | Összesen | |
Lefektetett sínek hossza | 10.700 m | 4280 m | 14.980 m |
Akadálymentes vagy akadálymentesített peronok száma | 17 db | 5 db | 22 db |
Cserélt vagy újonnan húzott felsővezeték hossza | 10.160 m | 2350 m | 12.510 m |
Áramellátási kábelek hossza | 39.180 m | 8.708 m | 47.888 m |
Tartóoszlopok száma | 205 db | 47 db | 252 db |
Újonnan épített betonfelület | 10.500 m3 | 7000 m3 | 17.500 m3 |
Újonnan elhelyezett térkőburkolat | 7000 m2 | 13.600 m2 | 20.600 m2 |
Kiépített vágánykapcsolatok száma | 9 db kitérő3 db átszelés | 2 db kitérő2 db átszelés | 11 db kitérő5 db átszelés |
Jelző- és váltóberendezések száma | 9 db váltófűtés3 db hidraulikus váltóállítás | 2 db váltófűtés | 11 db váltófűtés3 db hidraulikus váltóállítás |
Forgalomtechnikai beavatkozás | 10 csomópontban | 3 csomópontban | 13 csomópontban |
Újonnan ültetett növények, telepített zöldfelületek | 20 db fa260 m2 cserje1628 m2 fű | 62 dbfa1583 m2 cserje1142 m2 fű | 82 darab fa1843 m2 cserje2770 m2 fű |
Új pad | 17 db | 51 db | 68 db |
Új szemetes | 90 db | 25 db | 115 db |
Újbuda