Újbuda

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzatának honlapja
  |  
A+   A-
  |     |  
november 28. csütörtök, Stefánia

Két év múlva villamos járhat az Etele úton

Újbuda   |   2016, július 13 - 11:42
Nyomtatóbarát változatSend by email

Valamennyi szakhatósági engedély birtokában vág bele a BKK az 1-es villamos újbudai szakaszának továbbépítésébe – tudtuk meg a témában tartott lakossági fórumon. Az is kiderült, hogy a fejlesztés része lesz több közpark megújítása, és előre láthatóan 13 hónapig tart majd az építkezés.

Közlekedési szempontból a múlt év egyik legfontosabb eseménye az 1-es villamos újbudai szakaszának átadása volt a kerületben. Az évtizedek óta napirenden lévő beruházást azonban nem egy, hanem két ütemben tervezte megvalósítani a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Fővárosi Önkormányzat. Így tavaly, amikor a Fehérvári útig eljutott a vonal, megkezdődött a következő szakasz előkészítése. Időközben az is beigazolódott, hogy jó ötlet volt a 103-as buszt villamosra cserélni: a BKK szakemberi szerint egyes időszakokban háromszoros az utasforgalom az új viszonylaton. Így nem is volt kérdés, hogy az eredeti tervek szerint folytatni kell a pályát az Etele úton, amelyen végighaladva, majd a pályaudvarnál balra fordulva, a metró végállomásnál ér célt. Így összesen három új megálló jön létre. Ez egyben az 1-es utolsó déli szakasza is lesz, még távlati tervekben sem szerepel a pálya további meghosszabbítása ebben az irányban, bár az kiderült, hogy a másik végen, Óbudán, egy következő körben hosszabbítják még a síneket, hogy a villamos elérje az esztergomi vasútvonalat. A fejlesztéshez a BKK hamarosan kiírja a szükséges közbeszerzési pályázatokat, így legkorábban év végén indulhat a beruházás, ami elképzelhető, hogy 2017 elejére tolódik. Ettől számítva kezdődik a 13 hónapos építési idő – derült ki a napokban megrendezett lakossági fórumon.

Tétényi úti csomópont

Nem csupán a végállomás, de a leendő Tétényi úti megálló is átszállási csomópontnak tekinthető, hiszen ott számos buszjáratot keresztez majd a villamosvonal. Az is elhangzott, hogy egy kivétellel a környékbeli járatok mind megmaradnak, csak a villamos bevezetésével feleslegessé váló 103-as busz szűnik majd meg immár teljesen, amikor az új szakasz elkészül. Az autóközlekedést nem fogja negatívan befolyásolni az új pálya, mivel az gyorsvillamosként – az Etele út közepén – az autóktól elzártan fog haladni. Ez azonban azzal jár, hogy a most ott található zöld sávot fel kell forgatni, melyet a BKK többféleképpen is ellentételez a környék lakói számára. Maga a pálya gyeppel borított lesz, ami a BKK szerint sem egyenértékű a fasorral, ám a kivágott fákat fatörzsátmérő szerint pótolják az Etele út mentén végigfutó parkban. (A projekt során több mint 170 fát vág ki a BKK. A cég úgy véli, ez valóban komoly veszteség, amit azzal lehet pótolni, hogy az Etele úti házak előtt cserjék és fák beültetésével megújítják, használhatóvá teszik a parkokat. Ennél is fontosabb azonban, hogy a környékbeli lakóházak közötti zöld területek közül is több megújul, így nem csupán jobb közlekedést, de kellemesebb környezetet is eredményezhet a projekt.) A megoldással a parkolók számához sem nyúl hozzá a BKK. Erre azért van szükség, mert a környék épületeihez annak idején 4 lakásonként számoltak 1-1 parkolóhelyet, ami mára szűkössé vált, tehát ha mérsékelnék a parkolók számát, az a belső utcákban jelentene nagymértékű megterhelést.

A minapi lakossági tájékoztatón komoly indulatokat váltott ki a projekt. Egy-egy civil szervezet és szövetkezeti érdekképviselő szerint a beruházásra semmi szükség nincs, ugyanis csökkenti a környék értékét és negatívan befolyásolja az ingatlanok árát az, hogy közvetlenül a házak mellett halad el a villamos. A BKK részéről elmondták, az M4 metróprojekt része az 1-es villamos Etele térig történő kivezetése, és meglehetősen hosszas hatástanulmányok előzték meg a fejlesztés létjogosultságát. A cég több civil szervezettel is egyeztetett a metró- és a villamosjáratok használati igényéről. Leginkább azért, mert az ellenzők egész más adatokból dolgoztak, mint a BKK.

Az ingatlanpiaci szakértők úgy vélik, előre nem lehet megmondani, hogy egy ilyen fejlesztés mennyire érinti a környék ingatlanárait. Az viszont tény – szögezte le több szakértő –, hogy abban a pillanatban, amikor kiderült (két évvel ezelőtt) az 1-es villamos Etele térre való kivezetésének terve, szinte azonnal növekedni kezdtek az ingatlanárak. A vége az lett, hogy 2015-ben az Etele tér környékén 2013-hoz képes 30–35 százalékkal (esetenként még ennél is jobban) emelkedtek a négyzetméterenkénti árak. Ebből kiindulva egy egészen új ingatlanárszint alakult ki a környéken, ami az elemzők szerint a beruházás miatt már nemigen változik, a fejlesztést a piac már “beárazta”. Ami miatt viszont nagy valószínűséggel továbbra is felfelé tartó ingatlanárakkal kell számolni, az a kerületet és különösen Kelenföldet érintő további fejlesztések, mint például a Kelenföldi pályaudvar bővítése, a kórházcentrum építése, illetve egy újabb bevásárlóközpont kialakítása.

Az ott lakók a terület erőteljesebb városiasodása miatt ellenkeznek, hiszen egy nyugodt, csendes külvárosi területen élnek, amit nem szeretnének elveszteni. A BKK adatai szerint a fejlesztés nem növeli a zajszintet és a forgalomtechnikai fejlesztésekkel megakadályozható az Etele út frekventáltságának növekedése. (Egyetlen probléma azért adódik: a környék lakói szívesen vásárolnak az Újbuda Centerben, amit kissé elvágnak tőlük azzal, hogy megszüntetik a 103-as buszt. Erre igyekszik megoldást találni a BKK.)

A BKK elmondása szerint immár minden terv megkapta a szükséges szakhatósági engedélyt, most a kivitelezés közbeszerzésének előkészítése folyik. Nem érinti közvetlenül a környéken lakókat, de az építkezés idejére várható közlekedési változások miatt érdemes tudni, hogy ebben a fejlesztési szakaszban nem csupán nálunk épül az 1-es: a Mester utcától észak felé tartó szakaszt is ugyanekkor fogják megújítani. Figyelembe véve, hogy nemcsak villamos, de park is épül, bizonyára komoly feladat lesz majd a kivitelezőnek a végrehajtás. De nem csupán az építők, hanem a környékbeli lakók és az erre közlekedők is nagyfokú kihívással néznek szembe egy ilyen építkezéskor. Erről egyelőre annyit tudni, hogy – a tervek szerint – az Etele út két iránya felváltva lesz lezárva, mely időszakok alatt az autóforgalmat az Andor utcára kívánják terelni, míg az érintett buszok a környékbeli kis utcákat fogják használni, hogy ne kerüljenek túl távol a megszokott megállóktól.

Bártfai utca

A lakossági fórumot Csernus László önkormányzati képviselő, a Gazdasági Bizottság elnöke moderálta. Mint lapunknak elmondta, a BKK végig egyeztetett Újbuda Önkormányzatával a tervezési fázisban, még magába a nyomvonalba is volt beleszólása a kerületnek, így ezt a tervezetet teljes mértékben elfogadhatónak nevezte. Ennél is fontosabb azonban a képviselő szerint, hogy az önkormányzat gondozásában lévő parkok felújítását teljesen az Újbuda által elfogadott tervek szerint végzi majd a BKK, tehát pontosan úgy, ahogy az önkormányzat csinálná. Ez azért is lényeges, mert a környékbeli zöld felületek megújítását az önkormányzat végezte eddig is és végzi a jövőben is, így tehát az egységes minőség szempontjából is fontos volt, hogy beleszólásunk legyen a BKK terveibe. Csernus fontosnak tartotta kiemelni, hogy bár a kötöttpályás vonalak építése elsősorban fővárosi érdek, a kerület számára előnyös lehet, ha az autópályák felől naponta Újbudára érkező százezres autóforgalmat ezzel csökkenteni lehet.

Az 1-es tehát továbbépül, mely ugyan ideiglenesen kellemetlenséget, hosszabb távon viszont egy a jelenleginél környezetkímélőbb és gyorsabb közösségi közlekedést jelent. Bár az Etele út és az Etele tér környékén lakóknak jövő év során kényelmetlenségekkel kell számolniuk a közlekedési fennakadások miatt, az elkészült villamosvonal azonban nekik is előnyös fejlesztés, mellyel gyorsabban, kevesebb átszállással érhetik el fővárosunk eddig távolinak számító részeit.

Újbuda