A következő két évben várhatóan 15-20 ezer új lakás jelenik meg az ingatlanpiacon, a folyamatban lévő és a közeljövőben induló társasház-fejlesztések eredményeként. Ez a garázsok és parkolóhelyek piacát is átrajzolhatja. Budapest belső kerületeiben a parkolás eddig sem feltétlenül ment könnyen, a parkolóhelyek száma pedig várhatóan csökkenni fog. Az utóbbi években jellemző foghíjtelkes parkolók egy része megszűnik, az ingatlanpiaci kereslet miatt a szóban forgó telkeken lakás- vagy irodafejlesztések indulhatnak.
Dubitz András, a főváros több kerületében több mint egy tucat parkolót működtető Star Park Holding vezérigazgatója szerint a 2016-ban és 2017-ben az üresen álló belvárosi telkek 30-40 százalékán indult vagy indul építkezés, ami körülbelül 30 ingatlant jelent. Az új lakásokra jelentős a kereslet, de ugyanez fokozottan igaz a parkolóhelyekre, amit az is jelez, hogy egy újonnan megnyílt XIII. kerületi parkolóban lévő helyek 90 százalékát egy nap alatt lekötötték hosszabb távra. A parkolási kínálatra megoldást jelenthet, ha a fejlesztések során a beruházók nem csak a minimálisan előírt parkolóhelyeket hozzák létre, hanem mindenki számára igénybe vehető többletkapacitást alakítanak ki – állítják a szakértők.
Idén több budapesti belső kerületben emelkedett a garázsok és teremgarázs-beállók bérleti díja. Az eladó garázsok ára a VII., a IX. és a XI. kerületben nőtt a legnagyobb mértékben: 23-30 százalékos volt az átlagos drágulás, így a garázsok és teremgarázs-beállók átlagára 2,5-4,5 millió forintra emelkedett. Akadnak extrémebb esetek is: a ferencvárosi és józsefvárosi garázsoknál előfordult 60 százalékos drágulás is.
Balogh László az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője szerint a következő időszakban az újlakás-vásárlóknak érdemes lesz figyelembe venniük, hogy egy-egy autóbeálló vagy garázs megléte kelendőbbé teheti majd eladáskor a lakást.
Újbuda