A Budafoki út szerepét alapvetően a belső szakaszának kialakítása határozza meg, ezért először a Szent Gellért tér–Karinthy Frigyes út közötti szakasz fejlesztésének lehetőségeit vizsgálták. A lehetséges műszaki tartalom kialakítása során kiemelten fontos cél az egészséges környezet, a minél magasabb szintű közlekedésbiztonság és a közösségi közlekedés zavartalansága.
A rendelkezésre álló keresztmetszeti szélesség nem teszi lehetővé minden elvárt funkció kielégítését, így a vizsgálatok célja a közösség egésze szempontjából hasznos kompromisszumos változat meghatározása.
A Budafoki út mai elrendezése a teljes keresztmetszetet kihasználja, szabad fejlesztési terület nem áll rendelkezésre. Érdemi fejlesztés csak akkor történhet, ha a jelenlegi funkciók legalább egyikét megszüntetik, azaz ha a forgalmi sávok számát egyirányúsítással csökkentik – legalább szakaszosan –, és így szabadítanak fel területeket a közterület fejlesztésére.
Javasolt kialakítás
Tervezői javaslat, hogy a Budafoki út ne töltsön be közlekedéshálózati szerepet, azaz a buszközlekedés és a célforgalom kivételével szűnjön meg az átmenő gépjárműforgalom.
A forgalmi rend kialakításának alapját az egymással ellentétes irányba történő egyirányúsítás adja. Ezzel biztosítható az átmenő forgalom teljes kizárása azzal, hogy továbbra is minden terület elérhető marad. A parkolóhelyek száma érdemben nem változik. A buszközlekedés a városközpont irányában a Budafoki út–Zenta utca–Bartók Béla út útvonalon halad, Nagytétény felé a Budafoki úton marad.
A csökkenő sebesség és az alacsony forgalom lehetővé teszi, hogy a kerékpárosok a közúti forgalommal részben közös felületen közlekedjenek.
A Szent Gellért tértől a Zenta utcáig, illetve a Bertalan Lajos utcától a Lágymányosi utcáig a gépjárműforgalom számára csak egyetlen sáv marad, így ezeken a szakaszokon jelentősen megnő a gyalogosok rendelkezésére álló felületek nagysága és minősége. A többi szakaszon is nő a járdák szélessége, és a közterületek zöld elemekkel egészíthetők ki.
További lehetőségek
Felmerülhet, hogy a Budafoki út egyik irányban átjárható marad, ez esetben a forgalom összességében csökken, így azonban korlátozottan van lehetőség a közterületek, illetve a gyalogos- és kerékpáros közlekedés fejlesztésére.
Ha a két forgalmi irány továbbra is megmarad a Budafoki úton, akkor érdemi fejlesztésre nincs lehetőség, nem változik a forgalmi terhelés és az általa okozott levegő-, illetve zajszennyezés, a gyalogos- és a kerékpáros közlekedés feltételei csak minimálisan javulhatnak: megújulhatnak a burkolatok, a csomópontok, a gyalogátkelőhelyek kialakítása.
A véleményezés lehetőségei
A www.budafokiut.hu honlapon hosszabb összefoglaló is elérhető a változatok részletesebb elemzéséről.
A fejlesztési változatokról, a kialakítás lehetséges részleteiről közösségi tervezési rendezvény keretében számolnak be, amelynek időpontja 2019. április 4. 17.00–19.00, helyszíne a Kortárs Építészeti Központ (Bartók Béla út 10–12.).
Interneten a BKK Zrt. által indított társadalmi egyeztetésben mondhatja el véleményét a https://bkk.hu/tomegkozlekedes/tarsadalmi-egyeztetes honlapon.
(Értékterv Kft.)