A Mol Bubi egy új közösségi közlekedési mód, amely biztosítani fogja, hogy bárki egyszerűen kerékpárra pattanhasson Budapesten - hangzott el az átadón. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes elmondta, a rendszer azoknak is biztosítja a kerékpározás kényelmét és biztonságát, akik valamiért nem tudják, vagy nem akarják saját biciklijüket használni, akik ingáznak Budapestre, vagy akiknek nincs biciklijük. Úgy véli, hogy a Bubi-rendszer elindulásával Budapest egy exkluzív klubhoz csatlakozott, hiszen Közép-Európában csupán Bécsben és Varsóban van ilyen nagy kiterjedésű közbringa-rendszer.
A főpolgármester-helyettes sok szempontból egyedülállónak nevezte a Bubit, mivel a kétkerekű lerakását megkönnyítő lakat, a defektbiztos gumi és a csomagtartó hármas kombinációja csak Budapesten érhető el. Egyedülálló a rendszer annyiból is - fűzte hozzá -, hogy egy Bubi-kártyával négy bicikli kölcsönözhető, így családok, baráti társaságok is könnyebben jutnak kerékpárhoz.
A rendszert - amelynek működtetése évente mintegy 250 millió forintba kerül - a fővárosi önkormányzat körülbelül 50 millió forinttal támogatja, a főszponzor, a Mol 122 millió forintot költ rá, a jegy- illetve bérleteladásokból pedig 70 millió forintra számítanak.
Az átadás csúszásával kapcsolatosan Szeneczey Balázs elmondta, hogy a felelősöknek mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk. Kijelentette: a Bubi szoftverfunkciói részben már működnek a világ több nagyvárosában, de ezek integrációs szükségletét alábecsülte a T-Systems Magyarország és fő alvállalkozója, amiért természetesen vállalták a felelősséget.
Már készülnek a tervek a Bubi-rendszer bővítésére, amely Pesten a Hungária körút vonaláig, Budán pedig Kelenföld és Óbuda felé valósulhat meg, a kerékpárok száma húsz százalékkal növekedhet.
A 76 gyűjtőállomásból, 1100 almazöld, egységes kinézetű, strapabíró kerékpárból álló rendszer a Fővárosi Önkormányzat megbízásából, a BKK beruházásában valósult meg. Az egymástól 300-500 méterre elhelyezett gyűjtőállomások a pesti oldalon a Nagykörúton és a Városligeten belül, Budán pedig a Vízivárosban, valamint a dél-budai egyetemi negyedben és a Margitszigeten található.
A fejlesztés több mint egymilliárd forintba került. Ebből 900 millió forint EU-támogatás, az önrészt a Fővárosi Önkormányzat nyújtotta a BKK-nak. A rendszer üzemeltetésének főszponzora a Mol, emellett a jegyek és bérletek bevételéből és a Fővárosi Önkormányzat támogatásából tartják fenn a rendszert.
MTI